Battle of the Stories

16409771_10212271300405938_443305696_o
Bilder hentet fra Google.com

I 2013 takket Snapchat sin grunnlegger nei til Mark Zuckerberg sin store pengebunke. Siden har Evan Spiegel og Mark Zuckerberg gått et par runder, men ingen knockout. Det ble blodig alvor sist oktober da Instagram lanserte sin egen kopi av Snapchat sitt Mystory.  Snapchat og Instagram klargjør seg til årets battle. Da gjenstår det for oss å bare knipse en selfie og ta frem popkornet.

Å si nei til Zuckerberg kan vise seg å ha store konsekvenser, spesielt mens han er på vei til herredømme over sosiale medier. I det Facebook begynte å miste popularitet, *knips* så var Instagram under konsernsjefen sitt tommel. Han justerte på appen ved å introdusere sin omtalte algoritmiske system og gitt Instagram sine 600 millioner brukere mulighet til å sende direkte meldinger.

For å holde en stødig fotfeste på markedet må sosiale medier fortsette å utvikle seg selv for å forbli konkurransedyktige. Instagram viser at sine tjenester er i stand til å tilpasse seg til det voksende antallet av digitale brukere. En ny funksjon er et 60 sekunders langt video da det i fortiden kun var 15 sekunder. Dette har siden skapt jubel fra publikum, et høyreslag fra Zuckerberg. Snapchat har ikke samme funksjon. Man må heller dele opp videoene til flere små.

Instagram skiller seg fra Snapchat ved at det er enklere for PR- kåte virksomheter å markedsføre seg selv på denne plattformen. Et eksempel på slike virksomheter er klesbutikker. Spesifikt den britiske nettbutikken, NA-KD. Bildedele tjenesten gir deg forslag til andre følgere, samtidig som man kan se bilder fra brukere du ikke følger. For ikke å nevne hvor mye du kan finne gjennom hashtags og taggede bilder. Dette er ikke like mulig for Snapchat. Det er vanskeligere å nå ut til flere, men virksomheter har muligheter til å annonsere for sin bedrift gjennom andre medier eller Snapchat Discover.

Instagram har rett og slett tatt Snapchat sitt konsept og håner dem. Målet er å knuse Snapchat og det virker som om det kan la seg gjøre i 2017. Begge medier har to ulike prioriteringer som tydeliggjøres når man trykker inn på begge apper. På Snapchat blir man møtt med kamera (forhåpentligvis vendt andre vei). De signaliserer at intensjonen først og fremst er å skape innhold. Instagram viser heller andre brukere sine Stories først. Plasseringen helt øverst gjør at Instagram Stories er et blikkfang.

For NA-KD så virker Instagram Stories veldig effektivt. De kan på lik linje med MyStory publisere et bilde av et antrekk og det forsvinner på 24 timer. Det er heller Instagram sine massive tall i forhold til Snapchats 150 millioner brukere. Instagram Stories har nådd lik antall. Spiegel må kanskje bøye seg i støvet.

Øyeblikket Instagram setter i gang maskefilteret er løpet kjørt for Snapchat. I fjor kjøpte Zuckerberg appen MSQRD. Klargjør deg til knockout.

Video publisert på Youtube. Mark Zuckerberg, medgründer av Facebook annonserer at han har tilegnet appen Masquerade (MSQRD).

Til den tiden kommer så skal jeg sitte her og heie på Evan Speigler, for hvem elsker ikke en underdog?

– 𝓫𝓻𝓲𝓭𝓰𝓮𝓽𝓽𝓮

Tidslinje som viser kampen mellom Snapchat og Instagram.

3 thoughts on “Battle of the Stories”

  1. Innlegget ditt er interresant. Spesielt at du tar med bakgrunnskunnskap om begge plattformene, og utviklingen av konkurransen mellom dem, sånn som de nye funksjonene. Måten du skriver på er også saklig og behagelig å lese. Det at du linker til artikler og legger til en video i bunnen av innlegget gir mer troverdighet og virker saklig. Et veldig bra innlegg!

    Lik

  2. Innlegget er humoristisk og morsomt å lese samtidig som du treffer noen veldig viktige poeng i forhold til Instagram vs. Snapchat feuden. For eksempel at du nevner at Zuckerberg er i ferd med å ta over alt av sosiale medier og hva slags innvirkning han har hatt på markedsføringen til store bedrifter. Jeg må si meg enig i at det er Snapchat som antageligvis kommer til å tape, selv om jeg heier på de.

    Likt av 1 person

  3. Det virker som du er en veldig aktiv Snapchat og Instagram bruker, Bridgette. Du vet mye om appenes funksjoner i tillegg til markedsføringer til de to plattformene. Jeg liker det at du presenterer Mark Zuckerberg på denne måten. Bildet ditt er morsomt og kreativt. Passer veldig fin til innlegget. Veldig interessant innlegg.

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s