Interaktiv formidling- en analyse

17015277_10212531604953389_245392393_o

Skjermdump hentet fra den interaktive dokumentaren After the Storm av en som har overlevd en naturkatastrofe.

Visste du at det finnes over 1 milliard nettsider der ute? Det er ganske mye flere enn de fleste av oss bruker. For å få mest mulig nettrafikk er det brukt diverse virkemidler gjennom tekst, bilder, animasjon osv. for å fange vår oppmerksomhet. Hva enn det kreves for å engasjere oss. I dette innlegget skal jeg ta for meg en interaktiv nettside og vise til siden sine positive og negative effekter.

I 2011 ble flere byer i staten Alabama herjet av tornadoer, inkludert byen Tuscaloosa. Andrew Beck Grace skapte den interaktive dokumentaren, After the Storm om dagene som fulgte den massive katastrofen.

På kroken

En interaktiv nettside vil si at brukeren er involvert i  «handlingen». For å komme seg gjennom det dokumentariske forløpet må brukeren klikke seg videre. Dette har en fordel ved at brukeren må følge med og bestemmer selv tempo. Dokumentaren utfolder seg ved bruk av en jeg- forteller som henvender seg direkte til brukeren, ved å si Dear Future Disaster Survivor. Oppmerksomheten er umiddelbart fanget. Andrew Beck Grace begynner å fortelle historien sin i form av et brev. Et personlig preg som forsterker båndet til brukeren, samtidig som det øker troverdighet og skaper spenning.

Visuelle preg/bilde

After the Storm benytter seg av flere multimodaliteter, slik som animasjon og grafikk. Noen bilder har fortelleren tatt selv. Enda et poeng til troverdighet. Dette har en effekt av at vi får se hendelsene gjennom hans øyne og det føles som om vi er tilstede. En del av grafikken som står sterk til er et fotoalbum fra barndommen til Grace. Et tilbakeblikk til hans første tornado. Dette forsterker det personlige preget. I tillegg er det bilder av dokumentariske avisutklipp og utsagn.

Video

Videoer er også blitt tatt i bruk. Et tydelig eksempel på dette er det nevnte fotoalbumet, der har det blitt lagt til nyhetsklipp. Videoene gjør at vi lettere kan leve oss inn i opplevelsen og gir et «ansikt» til menneskene som er omtalt. Videoer er også et pluss i at det ikke er like datatungt som bilder.

17015370_10212531604993390_790553081_o

Andrew Beck Grace sine personlige bilder fra dagen etter stormen. Skjermdump hentet fra After the Storm

Lyd

Lyd er et av de viktigste virkemidlene som kan brukes for å skape spenning. Hadde en skrekkfilm for eksempel vært like skummelt uten lyd? Det er lagt til miljølyd for å forsterke animasjonen og motsatt. Et eksempel på dette er da fortelleren sammenligner lyden fra stormen med tennisballer i en tørketrommel. Her brukes metaforen for å transportere brukeren, med en lyd vi assosierer med et hjem.

Struktur

Historien utfolder seg i form av femten deler.Det er for det meste blitt fortalt i kronologisk rekkefølge. Til tider er det tilbakeblikk og nok rom til refleksjoner der det er naturlig.

Brukervennlighet

De beste nettsidene er de som er enklest å navigere. After the Storm har en nokså enkel layout og gjør det tydelig når man skal scrolle/ klikke. Det vises også hvor lang tid en del tar og gir brukeren mulighet til å benytte seg av ulike funksjoner, som play, pause og å spole frem og tilbake. Det er mulighet til å justere lyden og velge hvilken del du vil til.

17036514_10212531605033391_85501018_o

Skjermdump hentet fra After the Storm

Budskap

Hver nettside ønsker å kommunisere noe. Å formidle et budskap. I dette tilfellet er målet å skape empati og forståelse for hvordan en slik hendelse oppleves. Målgruppen er bred i og med at det kan skje hvem som helst. Budskapet kommer frem ved bruk av virkemidlene nevnt ovenfor og fortellerens personlige refleksjoner.

After the Storm kombinerer de diverse modalitetene på en hensiktsmessig måte. Nettsiden er oppsiktsvekkende og hver del forsterker den andre. Det eneste negative å påpeke er at det kan oppstå små forstyrrelser den interaktive opplevelsen ved at det tar tid for hver del å laste. De språklige og visuelle virkemidlene samarbeider bra og utfyller hverandre.

– 𝓫𝓻𝓲𝓭𝓰𝓮𝓽𝓽𝓮

Advertisements

3 thoughts on “Interaktiv formidling- en analyse

  1. Innlegget ditt er kjempebra! Jeg liker veldig godt måten du innleder saken på. Det virker spennende og man vil fortsette å lese. Du har med relevant fakta og forteller dem på en saklig måte. Måten du har organisert innlegget på gjør det enkelt å lese. Samtidig som det gir en flyt med «kategorier».

    Lik

  2. Du har skrevet en ryddig og organisert analyse av websiden. Du har strukturert den på en spennende og ryddig måte ved bruk av undertitler som jeg synes var stilig. Jeg liker bildevalget og at du tar for deg hvordan det interaktive aspektet ved websiden kan være med på å fange publikum. Utover det synes jeg at du har en veldig god faglig analyse som gjør at jeg blir nysgjerrig på siden og får lyst til å klikke meg inn og se mer på det. Utrolig spennende og velskrevet innlegg!

    Lik

  3. Du nævner at interaktiviteten fungerer som et virkemiddel til at få læseren på krogen, men jeg er nysgerrig på hvilken oplevelse læseren sidder tilbage med efter at have besøgt hjemmesiden? Pludselig er læseren ikke bare en læser, men også en aktør og hvilke konsekvenser har det for oplevelsen? Tak for din spændende og letforståelige analyse af en interaktiv hjemmeside.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s