Spill som nyhetsmedie

Jeg husker ennå da spill som The Sims kom ut i 2000 og har siden preget flere barndommer. Her var målet å lage din egen familie der du fulgte utviklingen av deres liv. Suksessen kom fra at spillene var virkelighets baserte, men du fikk bestemme denne virkeligheten. Hvis du ville så kunne du til og med «gjenskape» eksen din og la han drukne i et basseng. Men hva skjer når spill er fullstendig basert på virkeligheten og ikke bare lånte elementer?

Spillverdenen har endret seg drastisk siden lanseringen av The Sims. Spill er ikke bare reservert for playstation og ren underholdning lengre. Det kaprer sitt eget hjørne i det journalistiske feltet. Det er det siste nye fortellertekniske virkemidlet som fremkaller opphetet debatt.

I dette innlegget skal jeg ta for meg hvordan nye fortellertekniske virkemidler kan påvirke kommunikasjonsprosessen og forholdet mellom avsender og mottaker. Før vi tar for oss denne problemstillingen mener jeg det er viktig å vite mer om hvordan spillifisering har kommet til dette punktet og effektene spill kan ha generelt, ikke bare på et journalistisk nivå.

Dermed, strammet jeg tenkehatten min og besøkte diverse nettsider, som den etterforskeren jeg er.

Hva er spillifisering?

Spillifisering er å bruke spillelementer for å formidle et budskap i kommunikasjons sammenhenger. Hvor effektiv mediet er til å formidle nyheter på skal vi se nærmere på senere i innlegget.

Hva er det som gjør at spill appellerer til så mange?

Spill er et multimodal medie som engasjerer. Det forteller en historie som spilleren får styre og har en høy underholdningsverdi. Det gir oss muligheten til å «unnslippe» vår hverdag. Budskapet til avsender kommer tydelig frem i de fleste spill. Vi får et oppdrag og vet hva vi skal gjøre innen visse rammer. I tillegg så har spill evnen til å gi oss mestringsfølelse ved at vi får en form av «belønning» for en prestasjon.

Hvordan spillifisering har klart å forflytte seg til å bli journalistisk verktøy.

  • Videospill er bevist å være læringsrike. De har lenge vært brukt som læringsmetoder.
  • Forbruker har større tilgang til VR enheter. Dette er i stor grad på grunn av prototyper fra Oculus Rift.
  • Videospill engasjerer og stimulerer hjernen, samtidig som det formidler et budskap på en effektiv måte.
Daphne Bavelier, en hjerneforsker forteller om hvilke effekter videospill har på hjernen i denne Ted Talks videoen fra Youtube.

Jeg vil i det følgende bruke spillet «Syrian Journey» for å se hvordan nye fortellertekniske virkemidler kan påvirke kommunikasjonsprosessen og forholdet mellom avsender og mottaker.

Poenget med kommunikasjon er å kunne formidle et budskap fra avsender til mottaker. I denne sammenhengen er store mediehus som for eksempel BBC avsender, og den ordinære borgeren mottaker. BBC er en av avsenderne som har tatt for seg spillifisering. De ønsket å informere om den syriske flyktningskrisen og å skape engasjement og forståelse. For å appellere mest mulig til mottakeren har de skapt det virtuelle spillet «Syrian Journey». Her skal spilleren «være» på flykt og ta diverse avgjørelser en flyktning står ovenfor.

Bare fordi videospill kan gi en mulighet til positive utfall, er det ikke nødvendigvis passende i alle situasjoner. Spill er ikke nødvendigvis passet for alle nyheter.

Syrian Journey tilbyr muligheten til å fremkalle empati hos spilleren og informerer om situasjonen. Men dette er et tosidig sverd. I og med at det transporterer spilleren til stedet så kan det føre til at vi føler at vi oss selv vet hvordan det er å være i en slik situasjon, når vi absolutt ikke gjør det. Dette kan føre til formeninger om hvordan det ville føles, når du egentlig bare opplever en liten del av det.

Til tross for den harde kritikken BBC har stått ovenfor er det ennå argumentert at dette er den beste måten for å nå ut med budskapet på.

Hva mener du?

– 𝓫𝓻𝓲𝓭𝓰𝓮𝓽𝓽𝓮

Litteratur:  Pavlik- Innovation and the future of journalism.
Advertisements

One thought on “Spill som nyhetsmedie

  1. Kjente et nostalgisk stikk da jeg leste avsnittet ditt om å drukne eksen i en fiktiv Sims-verden. Medier er effektiv på å formidle informasjon, så det er spennende å se hvordan utviklingen av spill har gått fra å være underholdning til en ressurs til samfunnsdebatten. Det er ikke lenger en virkelighetsflukt, men setter aktuelle tema på dagsorden. Dette er bra siden, som du skriver i innlegget, videospill formidler et budskap på en effektiv måte samtidig som det engasjerer.

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s