Video Fame- hvordan tiltrekke oppmerksomhet til din bedrift

Screenshot 2017-05-08 at 7.48.25 PM

Videoer har en unik egenskap til å trekke oss inn i en annen verden. Foto hentet fra Pexels

Når jeg tenker på videoer som er på nett tenker jeg på Youtube- stjerner. De som har hatt stor suksess med dette har på flere måter etablert sin egen virksomhet. I kaoset som er internettet, trenger du noe som som engasjerer. Men hvordan skal du oppnå dette uten at din video blir mistet i strømmen?

The Economist har funnet i en undersøkelse av folks videobruk på nettet at Youtube engasjerer seere mest, men det er Facebook som har høyere seertall. Til tross for videoen sin evne til å formidle, trengs ennå noen viktige støttespillere ute på banen.

Lederen av filmavdelingen ved The Economist, Nicholas Minter- Green mener resultatet skyldes at Youtube ligner på den lineære TV- formen. Dette vil jeg si meg enig i, på grunnlag av at hver plattform har ulike hensikter. Når vi klikker oss inn på Youtube er formålet vårt å se videoer og muligens kommentere. Dette sier da i seg selv at man sannsynligvis ikke kommer til å flytte på seg med det første. I tillegg tilbyr Youtube en viss mengde anonymitet som brukeren styrer selv. Her er det vanlig med et anonymt brukernavn og bilde. Dette har en effekt av at folk føler seg tryggere til å ytre sine meninger uten at familie og venner ser det. I kontrast, skiller Facebook seg ved at formålet vårt er å holde oss oppdatert med bekjente. 

IISuperwomanII (Lilly Singh) er en kjent Youtube stjerne med over 11 millioner følgere. Hun er kjent for sitt karakteristiske humor, og titler og som fanger oppmerksomheten.

Facebook sine høye seertall stammer av flere grunner. For det første har Facebook flere brukere med en opprettet konto enn Youtube, der man trenger å være pålogget for å kommentere. Videoene kan nå ut til flere basert på Facebook sine funksjoner og oppsett. Hanne Stine Kind skriver blant annet om at videoen sin evne til å underholde er unik i forhold til andre modaliteter slik som skrift og bilde. Hun skriver om forholdet mellom videoklippet og konteksten den står i. Som nevnt trenger en video noen støttespillere for å yte nok oppmerksomhet. For eksempel på Facebook er det mer vanlig å kommentere venner i en humoristisk video eller en meme, enn en politisk ladet video. Hvis man ikke ønsker at folk skal scrolle forbi videoen din, så er skrift avgjørende. Her skal det være en kort og konkret beskrivelse som fanger oppmerksomheten. I tillegg har Facebook en funksjon som gjør at videoen spilles av med en gang det dukker opp på feeden, men dette gjelder ikke lyd. Derfor er det lurt med undertekster.

IISuperWomanII er også på Facebook med over 3 millioner følgere. Ved å være på begge plattformer når hun ut til flere enn bare på Youtube.

Lengden av videoen er en viktig beslutning hver virksomhet må ta hensyn til. Det er for eksempel ikke passende med en video på ti minutter på Facebook. Da er den videoen best egnet for Youtube.

Ved å vite hvordan bruke hver plattform på effektivt vis er det uendelige muligheter for hvem din video vil nå. Hvilken passer best for dine behov?

– 𝓫𝓻𝓲𝓭𝓰𝓮𝓽𝓽𝓮

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s