Crowdsourcing: suksess eksempler

Screenshot 2017-05-08 at 7.49.17 PM

Foto hentet fra Pexels

Crowdsourcing er et verktøy som flere organisasjoner tar i bruk. Hva er crowdsourcing spør du? I følge boka «Digitale medier», defineres begrepet; som å ta en funksjon som tidligere ble utført av interne ansatte, og «outsource» oppgaven til en udefinert nettverk av mennesker i form av et åpent oppdrag. (Phew, prøv å si det raskt!) Eller nettdugnad som vi kaller det på norsk.

Lay’s og Starbucks er store virksomheter som har  benyttet dette verktøyet på effektivt vis. I begge tilfeller er crowdsourcing brukt i form av en konkurranse.

Lay’s «Do Us A Flavor»

17974533_10213034019193431_488621300_n

De tre beste smaksforslagene blir produsert og solgt. Foto hentet fra Flickr

Lay’s appellerer til markedet med en rekke av smaker (alt fra sylteagurk til salt og eddik) til en lav pris. Hvert år holder potetgull virksomheten en konkurranse som gir kundene mulighet til å skape sin egen Lay’s smak. Premien er en total av 1 millioner amerikanske dollar.

For å skylle ned potetgullet, går vi videre til en deilig drikke fra Starbucks.

Starbucks White Cup Contest 

Ivrige kunstnere benyttet seg av Starbucks sin enkle design til å sette sin egen kreative vri på koppene. Å publisere sitt verk på sosiale medier ble en trend. Dette fanget Starbucks sin oppmerksomhet- så hvorfor ikke starte en konkurranse? Kunder ble oppfordret til å dele sine design med organisasjonen. Vinneren sitt verk ble produsert på Starbucks sine gjenbruk kopper i en begrenset periode.

Starbucks-White-Cup-Winning-Design-hero-IIHIH

En av vinnerne fra #whitecupcontest. Du kan lese om vinneren her.

Ved å bruke crowdsourcing opplevde Starbucks og Lay’s flere positive virkninger. Virkemiddelet ga dem en mulighet til å høre på kundene sine. Spesielt i Lay’s sitt tilfelle. De tre beste bidragene blir produsert og solgt i butikker. Konsumere får sjansen til å stemme på sin favoritt. Her er det kundene som bestemmer og gir lukrative resultater i lengden.

Å holde konkurranser engasjerer markedet. Dette gir rom for innovative ideer. En mulighet for organisasjonen til å tenke utenfor boksen. Samtidig som det styrker tilliten kundene har til virksomheten.

Videre har crowdsourcing som talerør, en effekt av at det generer publisitet og spenning rundt et produkt. #KaChing

Hvordan en organisasjon velger å bruke konsumere som en kilde avhenger av hva de ønsker å oppnå. I eksemplene ovenfor har disse virksomhetene valgt det som er mest hensiktsmessig. Crowdsourcing førte til et nytt produkt for Lay’s som kundene er fornøyde med. Det gjelder også for Starbucks sin del, men på en litt annen måte. Det var samtidig en effektiv metode for å markedsføre et produkt som allerede fantes- Starbucks sine miljøvennlige kopper.

– 𝓫𝓻𝓲𝓭𝓰𝓮𝓽𝓽𝓮

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s